Really! sin Gründer og daglig leder Dagfinn Edvardsen har 18 års erfaring fra eiendomsbransjen. Her deler han sine tanker om nettopp dette.
For ca. 17 år siden erfarte eiendomsbransjen at gårdeiere begynte å outsource deler av driften. Mange av de store og anerkjente selskapene innenfor eiendomsforvaltning ble etablert på denne tiden, og de vokste raskt.
Markedet hadde et behov og noen var flinke til å tilpasse seg dette. Gevinsten ble stor – både for selskapene som ble etablert, gårdeier og bransjen for øvrig. Plutselig kunne man drifte mer effektivt og benytte resursene på en mer rasjonell måte. Vaktmester kunne bl a betjene flere bygg, det ble mer forutsigbarhet for gårdeier og bransjen ble profesjonalisert …
Nytt paradigmeskifte?
Nå er det behov for et nytt paradigmeskifte. Det er behov for å forenkle og effektivisere prosesser. Jeg tror vi vil se en digital revolusjon og jeg er svært optimistisk i forhold til dette. Min tro og erfaring er at dette vil effektivisere bransjen radikalt – både for tjenestetilbyderne, forvalterne og eierne.
Forenkling og ny teknologi gir nye muligheter – og det må alle i bransjen forstå!
Jeg har lyst til å fortelle om en episode, eller retter sagt en samtale, som endret kursen for min del!
I 2018 var Dagfinn på studietur med Anders til Silicon Valley. Det var da de første tankene om smarte eiendomstjenester ble født.
Jeg husker vi ble sittende på en kaffe der å snakke om fremtidens eiendomsledelse. Og jeg husker jeg sa noe slik som; «jeg kjenner jeg blir overrasket over hvor lite kreativ bransjen er. Fordi hver gang vi snakker om innovasjon handler det om smarte bygg og smarte byer, -og man kommer fort inn på hardware som; sensor, BIM, VR og digitale tvillinger. Og det er jeg stor fan av!
Men det er ikke nok i seg selv. Fordi mitt problem og mine utfordringer som forvalter løser seg ikke ved at sensoren sier at det er kaldt her, eller at vi har fått en digital tvilling av bygget!
Dermed ble setningen; «Bransjen trenger mer enn smarte bygg, den trenger også smarte tjenester» skapt.
Vi må se til andre bransjer. Hva har de gjort?
Etter denne samtalen har det gått opp for meg hvor mye mobiltelefonen og ulike plattformer har endret måten jeg lever livet på: reise, klær, taxi, kommunikasjon (hotells.com, uber, airbnb, FB). Nærmest som jeg er avhengig av mobilen og alle disse plattformene! Men når jeg kom tilbake på kontoret til min arbeidshverdag skulle alt være manuelt og gjøres på samme måte som alltid.
Jeg forstod da at løsningen ville være å etablere en plattform, slik som andre bransjer hadde nytt godt ut av tidligere.