Skip to content
Logo-white
<< Tilbake til blogg

Really! i New York med Innovasjon Norge


Under proptech-samlingen på MIPIM i New York, var Really! sammen med Innovasjon Norge, Nordic Innovation House, Columbia University, Plug and Play og flere andre NYC-baserte proptech-selskaper.

For oss var det også viktig å presentere Really! til nye fremoverlente investormiljøer. I den sammenhengen er den viktigste erkjennelsen at vi i Norge må tenke større, og vi må våge å skalere selskaper raskere, sier Dagfinn Edvardsen, gründer & CEO i Really!.

Skjermbilde 2022-01-05 kl. 13.58.34


Vi sitter igjen med nye perspektiver, gode relasjoner og ikke minst fått påfyll av energi og pågangsmot. Markedet er gigantisk, og vi har fått flere gode samarbeidspartnere. Jeg er veldig glad for at Innovasjon Norge med CEO Håkon Haugli i spissen, anerkjenner proptech som den viktigste muliggjøreren for at eiendomsbransjen skal redusere klimagassutslippet, forsetter han.

Really! er et teknologiselskap som hjelper aktører i eiendomsbransjen til å ta gode beslutninger. Sammen med både meglere, utbyggere, forvaltere og gårdeiere har de utarbeidet et konsept som endrer måten å jobbe på.


For Edvardsen var det interessant å se hvordan de i New York samarbeider for å ta en ledende rolle innenfor proptech.

Det virker som det er et godt samarbeid mellom investorer, det politiske miljøet og proptech-selskapene. Kommunen åpner sine eiendommer slik at startups kan pilotere på deres portefølje. Slik ønsker de å legge til rette for gode produkter og å skape arbeidsplasser i sitt hjemland, sier Edvardsen og understreker at her tror han vi kan lære mye ved å observere deres holistiske tilnærming hvor samarbeid mellom sektorene defineres som en kritisk suksessfaktor for å lykkes.

Internasjonal satsing
I 2022 skal vi vokse videre og få fotfeste i de fire store byene i Norge. Vi opplever fortsatt stor tilgang av nye aktører som vil benytte seg av Really!. Ukentlig registreres nye leverandører og nye aktører blir kunder. Aktiviteten er stigende og veksten på antall nye registrerte kunder og genererte tilbud er formidabel, sier en fornøyd CEO. Tjenestene de har i dag skalerer fort. Det første som kommer rett over nyttår er analyse for sammenligning, som gjør at kundene deres enkelt kan vite hva de burde betale for eiendomstjenestene sine.

– I fremtiden blir magefølelse eller «slik har vi alltid gjort det», mye mindre aktuelt. Når vi definerer stordriftsfordeler, ser vi ut over kundens egen portefølje. Våre kunder vil kunne dra nytte av stordriftsfordelene inkludert nabolaget, bydelen eller hele byen. Her kommer det mye nytt og spennende til våren, fremhever Edvardsen.

Skal endre måten å jobbe på
Hva vil bli de største trendene og fokusområdene innen proptech i 2022?

Vi tror at for mange aktører i eiendom ser på proptech som verktøy, istedenfor å se på det som noe som kan endre måten å jobbe på. Jeg tror bransjen vår trenger mer enn en ny programvare eller et nytt produkt. Eiendomsbransjen trenger en radikal endring i måten vi gjør ting på. Både forretningsmodeller og verdikjeder må endres, og implementeringen av ny teknologi akselereres. Smarte bygg trenger smarte tjenester, svarer han.

Bærekraft og ESG er på alles lepper, og bransjen begynner å forstå at det er data som vil løse behovet for bærekraft. Derfor tror vi at vi vil se en vekst i antall selskaper som søker radikal endring i denne sammenheng. Datadrevne beslutninger vil bli den viktigste driveren på bekostning av magefølelse og antakelser, forsetter gründeren. Edvardsen ser også at pandemien har satt fyr på transformasjonen, og for han er det mye som tyder på at veksten innen proptech kommer fortere enn først antatt.

Det er også mange som vil investere i proptech, så tilgjengelig kapital bør ikke være en hindring.




Publisert